زنان مسلمان ایرانی در برابر چادرزدایی ایستادگی کنند
اما مخالفین این نوع پوشش ضمن انتقاد از تولید اینگونه چادرها معتقدند با وجود چادرهایی که برای حجاب برتر قابل استفاده است تولید و استفاده چنین چادرهایی عملا برای بانوانی که حجاب برتر دارند نوعی سقوط از این برتری محسوب میشود که میتوان آن را در قالب یکی از گامهای رو به جلوی دشمن در جبهه جنگ نرم توصیف نمود.
چادر نماد انقلاب اسلامی
چادر قجری با نام جدید چادر مانتو در حالی در نمایشگاه قرآن توسط گروه مد و لباس معاونت هنری وزارت ارشاد رونمایی شد که محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره آن به یالثارات میگوید: حرکتهایی که قبلا صورت گرفته بود؛ تحت چادرهای رنگی یا مدلهای مختلف چادر که بعضا در جامعه رایج شده است بیشتر تلاشی بود از طرف کسانی که هر چند شاید ذوق این را داشته باشند که به نوعی حجاب مناسبی را به جامعه ارائه کنند اما متاسفانه این افراد از سواد کافی مذهبی و سواد کافی جامعه شناختی برخوردار نبوده و نیستند. افرادی که طراح لباس هستند باید بدانند که طراحی لباس یک پدیده تکنیکی ای است که به دنبال تنوع و درواقع تنوعطلبی است در حالی که چادر یک بحث پوشش جاافتاده دینی است که در پی چند قرن تصویب شده و به عنوان یک پوشش مذهبی تکامل پیدا کرده و در انقلاب اسلامی به یک نماد دینی وارزشی تبدیل شده است و با تدابیر مقام معظم رهبری به حجاب برتر تبدیل شده است.
وی در ادامه گفت: در دنیا چادر را به عنوان نماد انقلاب اسلامی میشناسند و چادر به یک سمبل تبدیل شده است.
شروط حجاب اسلامی
کوشکی با انتقاد از طراحان چنین مانتو چادرهایی خاطر نشان کرد: در حال حاضر کسانی که میخواهند به قول خودشان اشتیاق نسل جوان را به حجاب افزایش بدهند سعی میکنند با دخل و تصرف در پوشش جاافتادهای به نام چادر نوعی تنوع ایجاد کنند تا جوانان را به پوشش و رعایت حجاب جذب کنند؛ اما مشکل این است که این پوشش (هر چند که نیت طراحان آن را خدشه دار نمیکنیم) درعمل شرایط حجاب اسلامی را ندارد.
وی با تشریح شروط حجاب اسلامی ادامه داد:
حجاب اسلامی سه شرط دارد و بر اساس آن چه که فقها و مفسرین قرآن اعلام
کردند؛ اول پوشاندن بدن و مو دوم پوشاندن حجم بدن، سوم عدم جلب توجه. این
پوششهایی که تحت عنوان چادرهای جدید ارائه میشود شرط اول را ممکن است که
دارا باشد اما شرط دوم و سوم را عملا دارا نیست.
فرصت جلوهگری به جای ایجاد حریم
متاسفانه
چنین پوششهایی به جای اینکه نگاههای بد را از زن دفع کند وحریمی برای
بانوان ایجاد کند موجب جذابیت و جلوه گری میشود و خود این مسئله یعنی جلوه
گری با اصل حجاب مخالف است. به همین خاطر کسانی که میخواهند پوشش حجاب
جدیدی را تعریف کنند علاوه بر اینکه باید تکنیک طراحی لباس را بدانند باید
حتما به کارشناسان خبره مذهبی و فقهی مراجعه کنند ونوع پوشش را به آنها
عرضه کنند و نظر مثبت آنها را به دست آورند.
وی گفت: در این
زمینه باید به فقهایی مراجعه شود که علاوه بر عمق فقهی از نگاه دقیق جامعه
شناختی هم برخوردار باشند. و با مسائل مختلف جامعه آشنا باشند و در کل
فقهای به روزی باشند. اگر چنین باشد میتوان امیدواربود که حجاب فقهی منطبق
با ارزشها را طراحی کنیم که البته برای نسل جوان هم جذاب باشد.
حجاب سمبل انقلاب را ترویج کنیم
وی
با تاکید بر حجاب کامل اسلامی گفت: اصل آن است که ما همان حجابی که سمبل
انقلاب اسلامی است را ترویج کنیم یعنی با همان نسل و زنانی که چادربه سر
بودند و انقلاب کردند و نسلی که جنگ را اداره کردند و نسلی که انقلاب را در
این۳۳ سال حمایت کردند و همین افرادی که در راهپیماییها ۲۲بهمن در روز
قدس و در نماز جمعهها هستند، همین پوشش را در زیر پرچم انقلاب ترویج کنیم و
اگر این پوشش را بتوانیم ترویج کنیم به پیروزی خوبی دست پیدا کردهایم و
اینگونه ارزشهای انقلاب گسترش پیدا میکند در این زمینه همه باید هوشیار
باشند و نباید به خاطر شتابزدگی یا بیسوادی یا جهالت کاری انجام داد که
نتیجه آن به حجاب برتر آسیب بزند واز ارزش آن بکاهد.
مدعیان کار فرهنگی سواد فقهی و جامعه شناسی ندارند
عضو
هیئت علمی دانشگاه تهران با انتقاد از مواضع دولت در قبال کار فرهنگی گفت:
دولت میخواهد ترویج حجاب کند و عملا کار فرهنگی کند اما متاسفانه سواد
فقهی و جامعه شناختی لازم را ندارند و از آن بیبهره هستند. اگر توجه عده
ای از بانوان به این پوشش جلب شود و بخواهند از آن استفاده کنند این به
معنای پوشاندن و عدم جلوه گری و ایجاد حریم نیست چون بعضا این پوششها جلوه
گری را افزایش میدهد و حریم ایجاد نمیکند و حریم شکنی میکند و چادری که
حجاب برتر نامدارد باید دارای آن سه شرطی که مطرح شد باشد.
وی
در پایان تاکید کرد: اگر بخواهیم حجاب زنهایی که در عرصه انقلاب و هشت سال
جنگ تحمیلی حضور داشتند را تغییر دهیم و به اسم چادر چیزی بیاوریم که شرط
حجاب را نداشته باشد، خیانت به حجاب برتر کردهایم و یک نماد و سمبل
انقلابی و دینی را از بین بردهایم.
چادرزدایی نکنید
حجت
الاسلام محمد تقی رهبر؛ امام جمعه موقت اصفهان در گفت و گو با هفته نامه
یالثارات باتشریح اهمیت موضوع حجاب گفت: یک بحث حجاب را به معنی عام کلمه
داریم ویکی سنت چادر ایرانی. راجع به اصل حجاب پوشش ملاک است؛ همان پوششی
که شرع از ما خواسته است. برای بانوان صورت اگر آرایش نداشته باشد مجاز است
که پیدا باشد. همه میدانیم که حتی مانتو و روسری و یا چادرهایی که مانند
عبا جای دست دارد اگر پوشاننده باشد از نظر شرعی نمیتوان عیب و ایرادی
برای آن متصور بود اما ترویج این نوع حجاب با توجه به اینکه در کشور ما
چادر با ارزش و با سبک خاصی جا افتاده است یک نوع چادرزدایی محسوب میشود
که این امر جای تاسف دارد.
وی با تاکید بر حفظ سنت اسلامی در کشور
گفت: حفظ سنت اسلامی از اولویتهای ما است و هر حجابی که پوشانندگی کاملی
داشته باشد شرعا معذوریتی ندارد ولی در بین بانوان و در سنت ایرانی جا
افتاده است که از چادر به عنوان حجاب برتر استفاده شود و اگر غیر از چادری
که در سنت ما جا افتاده است استفاده شود از این مسئله خوف داریم که عده ای
چادررا زمین بگذارند و پوشش جدید مانند مانتو چادرهای جدیدی که مشاهده
میکنیم استفاده کنند که این یعنی همان استحاله پوشش و تبدیل شدن به پوششی
که آرام آرام زمینه بدحجابی را فراهم کند.
هر کاری کار فرهنگی نیست
نماینده
سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت و گوی خود با هفته نامه یالثارات با
انتقاد از تعابیر اشتباه کار فرهنگی گفت: بنده میخواهم عرض کنم رواج
پوششهایی نظیر چادر جدیدی که در نمایشگاه بینالمللی قرآن دیده شد هیچگونه
کار فرهنگی محسوب نمیشود. وقتی که میگوییم کار فرهنگی؛ ابتدا باید فرهنگ
را تعریف کنیم اما اینکه لباس به چه نحوی دوخته شود و یا چادررا به چه نحوی
سر کنند یک عادت و عرف محسوب میشود و کار فرهنگی محسوب نمیشود. کار
فرهنگی ای که ما اعتقاد داریم یعنی فرهنگسازی به معنای واقعی، یعنی بینش
دادن؛ یعنی مضرات بیحجابی را بیان کردن یعنی ورود به بحث احکام الله و
تبلیغ اینکه قرآن در این زمینه چه میفرماید و برچه مسائلی تاکید دارد.
جامعه را از مسائل دینی مطلع کنیم
وی
با تاکید بر آگاهی جامعه مخصوصا جوانان در باره مسئله حجاب تاکید کرد:
بنده در مراسمی حضور داشتم که یک جوانی از من خواست یک نمونه ازتاکید قرآن
بر حجاب و عفاف مثال بزنم که به آیههای قرآن و اینکه در قرآن حدود ۱۰ آیه
در رابطه با حجاب وجود دارد اشاره کردم. این سوال جوان نشان از نا آگاهی
جوانان از این مسائل دارد. متاسفانه بخشی از مردم واقعا بیاطلاع هستند و
نمیدانند و توجه ندارند که در فرهنگ دینی ما در باره حجاب چه نکات مهمی
وجود دارد. وظیفه رسانه ملی است که این مسائل را تبلیغ کند تا زن مسلمان با
اعتقاد و با ایمان بداند و از پوششی استفاده کند که کاملترین و بهترین
است. رعایت حجاب کامل تکلیف الهی است و همه باید اززیانهای بد حجابی و
بدپوششی که منجر به فساد و طلاق میشود مطلع باشند. که اگر این چنین بشود
میشود مدعی شد که در راه فرهنگ سازی کارهایی صورت گرفته است اما اینکه
بیایند از یک شنل رونمایی کنند و از آن چادر یاد کنند این ربطی به کار
فرهنگی ندارد.
فرهنگ را بهانه نکنید
رهبر
با انتقاد از دستگاههای فرهنگی کشور گفت: متاسفانه دستگاههای فرهنگی ما
برای فرهنگ حجاب و عفاف هیچ کاری نکردند زمانی هم که خواستند به بدحجابها
یا هنجارشکنان تذکری بدهند و اعتراضی کنند صدای آقایان در دولت درآمد که ما
میخواهیم فرهنگ سازی کنیم. دولت هم فقط حرف کار فرهنگی را زد و هیچ کاری
انجام نداد. چند وقت پیش که کارکنان نیروی انتظامی خدمت علما رسیدند همین
مطلب توسط مرجع تقلید آیتالله مکارم شیرازی مطرح شد که فرمودند: (شما به
بهانه کار فرهنگی دست از وظیفه خود بر ندارید. کارفرهنگی انجام دهیم بهانه
است. )ما برای کار فرهنگی در دانشگاه چه کردیم؟ برای حجاب در آموزش و پرورش
چه کردیم؟ در رسانه ملی چه کردیم؟ رسانه ملی که در کانالهای مختلف با
زبانهای مختلف برای هر موضوعی برنامه دارد، دراین شبهای ماه مبارک رمضان و
یا وقتهای دیگر چند تا میزگرد برای ترویج فلسفه حجاب برگزار کرد؟
وی
در ادامه گفت: باید خیلی بیشتر از این حرفهامواظب باشیم. همه میدانیم که
در جامعه ایرانی پوشش چادر جا افتاده است اما باید مراقب باشیم که کم کم با
رواج چادرهای جدید به زمان پهلوی برنگردیم. زمان پهلوی میگفتند که خانمها
کلاه بگذارند و مانتو بپوشند ودرمکانهای مختلف حاضر شوند. درست است که
این چادرهای جدید مانند آن کلاه ومانتوی آن دوران نیست اما باید بیشتر
مراقب بود.
زنان در برابر تضعیف چادر ایستادگی کنند
امام
جمعه موقت اصفهان با تاکید بر حفظ سنت گفت: خانمهای ایرانی سنت خود را حفظ
کنند و به پوشش برتر خود توجه بیشتری داشته باشند. ترویج پوششهای جدید که
با چادر و سنت حجاب زنان ایرانی متفاوت است زمینه ای است برای آرام آرام
لغزیدن. یک زمانی متاسفانه در خطبههای نماز جمعه برخی ازآقایانی که در حال
حاضر دیگر خطبههای نماز جمعه نمیخوانند کت و دامن را مطرح کردند و پوشش
کت و دامن را بدون عیب دانستند. این مسائل آرام آرام راه را باز کرد برای
مانتو و روسری کوتاه. متاسفانه برخی راه و روشها به نوعی به لغزش جامعه
منجر میشود. لذا زن ایرانی باید سنت و حجاب برتر یعنی چادر را حفظ کند.
متاسفانه در خانوادهها مشاهده میکنیم که مادرخانواده محجبه است اما
دختربا مانتو و روسری کوتاه در جامعه حاضر میشود.
رهبر در پایان
با اشاره به وظایف زنان ایرانی در برابر مسائلی که سنت را تهدید میکند
گفت: زنان ایرانی موظف هستند که در برابر آنچه که چادر وحجاب برتر را تضعیف
میکند ایستادگی کنند و این سنت را از کودکی درفرزندان و دخترانشان حفظ
کنند و همچنین سلامت خودشان را حفظ کنند و نباید حتی با وجود شرایطی که از
نظر فرهنگی در آن به سر میبریم برخی شیوهها باعث لغزش و یاخدای نکرده بد
حجابی آنها شود.
ز عمق دل دعایى کن برایم
اگر امشب به معشوقت رسیدى
خدا رادر میان اشک دیدى
کمى هم نزد او یادى زما کن
کمى هم جاى ما او را صدا کن
بگو یا رب فلانى رو سیاه است
دو دستش خالى و غرق گناه است
بگو یا رب تویى دریایى جوشان
در این شب رحمتت بروى بنوشان
به فرق نازنینش کی اثر می کرد شمشیر / یقینا ابن ملجم وقت ضربت یا علی گفت
سلام
ایام سوگواری امیرالمؤمنین علی(ع) تسلیت باد
در این شبهای قدر مارا از دعای خیرتان بی نصیب نکنید
التماس دعا